040 - 820 02 13
eService
Officefood
Nieuwsbrief

Zo zijn Sales- en marketingteams thuis even effectief als op kantoor

thuiswerken

Sommige bedrijven hebben hun deuren al weken gesloten. Bij andere wordt er ‘gewoon’ doorgewerkt. Voor die laatste groep bedrijven is het prioriteit nummer één om klanten te laten weten dat ze open zijn. Want je kunt iedereen wel laten thuiswerken, maar dan ben je er nog niet. Het is zeker zo belangrijk dat salesmedewerkers de producten of diensten die je nog aanbiedt op een proactieve manier onder de aandacht kunnen brengen. En dat kan nu lastig zijn. Zeker als je minder mensen tot je beschikking hebt of je marketingspersoneel al meer dan voldoende werk heeft.

Maar liefst 62% van de marketeers vreest dat hun organisatie zal lijden onder het thuiswerken. Natuurlijk kan de bedrijfsvoering deels doorgaan dankzij platforms voor virtueel vergaderen en het uitwisselen van gegevens. Maar daarnaast doet een bedrijf er goed aan om het aantal stappen om te komen tot sales- en marketingactiviteiten terug te dringen. Dan heb je voor hetzelfde werk minder mensen nodig en bereik je bovendien een kortere time-to-market.

Losse marketingverzoeken

‘Losse verzoekjes’ om marketingmateriaal veroorzaken nogal wat irritatie op de marketingafdeling. Voor elke losse marketingasset is er iemand met kennis van zaken voor nodig en met de juiste toegang tot de benodigde materialen, zoals foto’s of logo’s. En elk verzoekje kost veel tijd. Zeker als er meerdere correctie- en goedkeuringsrondes nodig zijn.

Dit probleem ondervang je met een systeem met intelligente templates die kunnen worden aangepast. Iedereen kan een unieke versie van de marketingasset maken, zonder dat er een marketingmedewerker aan te pas hoeft te komen. De templates bevatten ingebouwde regels en logica. Zo houd jij de controle over je merk en boodschap. En voor bedrijven met regionale kantoren in verschillende delen van de wereld en complexe saleskanalen biedt zo’n systeem nóg een voordeel. Hun salesteams kunnen snel inspelen op de behoeften van de lokale markt. De hele wereld mag dan voor dezelfde uitdaging staan, maar nooit eerder was het zo belangrijk om te reageren op wat er op lokaal niveau speelt.

Maatwerk in marketing

Om effectief met klanten te communiceren moet je daarnaast de reguliere correspondentie kunnen aanpassen of afstemmen op de ontvanger. Een generieke boodschap werkt vaak niet goed genoeg. Het is dus van essentieel belang om tot een verfijndere marketingaanpak en gepersonaliseerde salescommunicatie te komen. Daarvoor gebruik je data. Hierbij kan cloudtechnologie een doorslaggevende rol spelen. Als bestaande data-driven workflows namelijk veel touchpoints bevatten kan dat, zeker nu, leiden tot minder gerichte communicatiematerialen. Maar door een bestaande workflow te automatiseren, kan een bedrijf het aantal touchpoints terugbrengen, tijd van medewerkers vrijmaken, de time-to-market verkorten en van een hogere ROI profiteren – en dat zonder gegevensrisico’s.

Toegang tot de juiste technologie is van cruciaal belang. Of je mensen nu op kantoor of aan de keukentafel zitten. Ook thuis moeten ze als team aan marketingactiviteiten kunnen werken. Je kunt verschillende obstakels in het beheer van marketingprocessen wegnemen door een cloudoplossing te implementeren waar alle stakeholders toegang toe hebben. Denk bijvoorbeeld aan een oplossing voor distributed marketing, waarmee gebruikers met een beheerdersrol nieuwe marketingmaterialen beschikbaar kunnen stellen. Deze flyers, brochures en andere assets kunnen vervolgens door salesteams en resellers online worden aangepast voor lokaal gebruik. Daarnaast hebben ze via zo’n systeem overal toegang tot templates voor contracten met de nieuwste voorwaarden.

Meer tips voor efficiënt thuiswerken

Benieuwd naar meer mogelijkheden om thuiswerken te stroomlijnen middels digitaal documentbeheer? Download het whitepaper of lees meer informatie en ontdek met welke oplossingen je thuiswerken optimaal faciliteert.

Distributed marketing

Distributed marketing is niet langer ‘nice to have’. De technologie is voor veel bedrijven inmiddels een essentieel onderdeel van de marketingstrategie. Zeker nu we massaal thuiswerken, is dit feitelijk onmisbaar.

Benieuwd hoe de marketingtechnologie bedrijf door deze lastige periode kan helpen? Neem gerust contact met ons op of download het gratis e-book ‘Succesvol brandmanagement’.

Albert Jan Kruize

Albert Jan Kruize (auteur) Albert-Jan is specialist op het gebied van klantcommunicatie en output management. #SMarketing, #Merkreputatie, #Operational Excellence